Доналд Тръмп официално встъпи в длъжност в края на миналата седмица и днес погледите на анализаторите са насочени към неговите първи стъпки като държавен глава. Притесненията относно политиката му са доста, като голяма част от тях са свързани с обтегнатите отношения с Китай.
Едни компании и от двете най-големи икономики ще бъдат губещи, а други - печеливши, що се отнася до развитието на диалога между Вашингтон и Пекин. Едно е сигурно - в случай, че Тръмп наистина въведе мерки за ограничаването на вноса от азиатската държава, властите в Китай ще отговорят на протекционистката му политика.
Евентуален бойкот на американските продукти в държавата може да удари редица брандове, включително Nike, General Motors, Ford Motor и Tiffany. От друга страна санкции от страна на Щатите ще поставят под натиск китайските вносители на електроника, като Lenovo и ZTE, показва анализ на Credit Suisse.
Преди време Тръмп се закани да въведе такса върху китайския импорт в размер на 45%. В случай, че това стане реалност, а Пекин отговори по същия начин, това може да коства срив на основния китайски борсов индекс MSCI с над 30 на сто, смята стратегът от Morgan Stanley Джонатан Гарнър.
Експерти от Bocom изчисляват, че показателят Shanghai Composite Index може да намалее до под 2800 пункта или с около 10% при разразяването на търговска война.
"От перспективата на Китай производителите на електроника, дрехи и домакински уреди може да бъдат сред най-големите жертви на търговските спорове заради големите им приходи, идващи от Щатите", смята Рето Хес от Credit Suisse, цитиран от Bloomberg.
Над 70% от приходите на компании, като производителя на технологии за безжичен интернет GoerTek и модната фирма Regina Miraclе, идват от САЩ.
От друга страна евентуална търговска война ще донесе големи ползи за чуждестранните компании в Китай, които ще могат да спечелят пазарен дял там.
"Китайските потребители ще изберат да купуват германски вместо американски коли или тениски Adidas вместо Nike", казва още Хес.