Търговските конфликти и слабата световна конюнктура донесоха проблеми за силно експортно ориентираната икономика на Германия. Водещият износител на Европа отбелязва спад на БВП през второто тримесечие от 0,1%, става ясно от публикуваните в сряда официални данни на местната статистическа агенция. За сравнение през първото тримесечие икономиката отбеляза 0,4% ръст.
Лошата новина е, че очакванията на анализатори е следващото тримесечие да затвърди тренда на спад, което ще означава и официално навлизане в рецесия, коментира германският бизнес ежедневник Handelsblatt.
Почти всички индикатори предвиждат именно такъв сценарий. Нивото на поръчките в индустрията на страната спадат значително към края на юни, а бизнес климатът е спаднал през юли толкова, колкото не се е случвало от финансовата криза през 2009 година насам.
Към това трябва да се прибави и очакванията на повечето предприятия за влошавана на икономическата ситуация. Дори и предприятията от сферата на услугите, които дълго време се радваха на добра конюнктура, очакват спад на бизнеса и близките перспективи.
Дори инвеститорите, които по принцип предусещат рецесиите, са песимистично настроени. Това може да се види в лихвите по десетгодишните германски облигации, които са били за последно толкова ниски в седмицата преди фалита на американската банка Lehman Brothers, която пък от своя страна отключи процеси, довели до световната финансова криза.
Един нестандартен сигнал за наближаваща рецесия са и търсенията в Google по ключова дума "рецесия". В Германия те са на най-високото си ниво за последните 5 години.
Германия киха, България се разболява
Ако се сбъднат очакванията забавянето на германската икономика да се превърне в рецесия, българската също ще го усети. Германия е сред най-големите търговски партньори на България, като през последните две години страната ни отбелязва рекорден износ натам. Само за 2018 година търговският обмен между двете държави възлиза на 8.266 милиарда евро, а българският износ надвишава вноса с 320 милиона евро.
Това се дължи най-вече на германските компании, които произвеждат много стоки у нас, но ги продават в Германия. Такава е например компанията Liebherr, чиито хладилници се правят в "Тракия икономическа зона" до Пловдив. При евентуален спад на германската икономика обаче може да се очаква и спад на поръчките за германски стоки, произведени у нас.