Силният ръст на износа трябва да бъде подкрепен от усилията на българските компании да търсят нови пазари, на които да излязат. На това мнение е изпълнителният директор на Института за икономическа политика Ясен Георгиев.
"Много важно е, за да запазим инерцията и ръста на износа у нас, българските предприемачи да намерят алтернативни пазари в трети страни", коментира експертът в интервю за BloombergTV България.
Георгиев предупреждава, че едни от основните търговски партньори на страната ни се намират в по-сложна икономическа ситуация.
"Германия и Италия са в ситуации, в които икономиките им се охлаждат и макар всички прогнози да говорят за положителен ръст тази година, той ще бъде значително по-скромен от този през 2018 година", посочва експертът и допълва:
"Турция също е в неблагоприятна икономическа ситуация. Валутата ѝ загуби стойността си миналата година и турските контрагенти започнаха да търсят алтернативи.".
Според Ясен Георгиев е трудно да има бързо преориентиране на износа. "Все пак трябва да имаме предвид, че над 60-65% от нашия износ е към Европейския съюз и би било много трудно изведнъж да се промени посоката", обяснява той.
По неговите думи за българската икономика ръст от между 3 и 4% през тази година няма да е достатъчен, за да настигне другите държави от Европейския съюз.
"Големите чуждестранни инвеститори търсят устойчивост на растежа. Гледайки демографската структура и нашата стартова позиция, трябва да бъдем по-смели", завършва експертът.