Какво е общото между компания, която сглобява iPhone, империя за интернет търговия и строителен предприемач? Обикновено нищо, но не и когато става въпрос за Китай, разказва Bloomberg.
Сеизмичният възход на електромобилите предизвика милиардни инвестиции от традиционните производители, стартъпи и титани в интернет, електрониката и редица други индустрии. Въпреки че правителството намалява субсидиите, които предизвикаха тези инвестиции на първо място, вложенията не спират.
Към момента има 486 производителя на електромобили в Китай, като за последните три години техният брой се утрои. Макар че прогнозата е за 1,6 милиона продажби тази година, това не е достатъчно, за да запази всички тези поточни линии работещи. Това предизвиква предупреждения, че се надува балон, който скоро може да се спука.
"Моментът е критичен и ще реши съдбата на стартъпите", смята Томас Фанг, партньор в Roland Berger в Шанхай. От 2011 г. десетки стартъпи са навлезли на световния пазар, набирайки $18 милиарда. Повечето от тях са китайски, включително NIO, WM Motor, Xpeng Motors и други.
Общо, те обещават да постигнат производствен капацитет от 3,9 милиона автомобила годишно. Тези цифри изключват плановете на установените вече гиганти в автомобилното строене.
Китай е голяма държава, но не е чак толкова голяма. Годишните продажби на електромобили надхвърлиха 1 милион през миналата година, подкрепени и от щедрите държавни субсидии.Засега продажбите на коли на ток отговарят за едва 4 процента от общите, по данни на Китайската асоциация на автомобилните производители. В същото време доставките на автомобили с двигател с вътрешно горене са в състояние на свободно падане вече десети месец.
До 2025 г. Пекин иска годишнит продажби на електромобили и хибриди да достигне 7 милиона, или около 20 процента от пазара. Дори и този брой обаче няма да е достатъчен да поддържа повече от дузина компании - не стотици. Един завод обикновено трябва да произвежда десетки хиляди автомобили на година, за да излиза на печалба.
В същото време субсидиите намаляват двойно от до $7 500 досега.
А световните гиганти - Tesla, Volkswagen, Ford - вече се готвят да навлязат на пазара с произведени в Китай електромобили. Компанията на Илън Мъск започна да продава в Поднебесната империя тази година и планира да изгради завод в Шанхай до края на годината. Toyota, Fiat Chrysler, Honda и Mitsubishi имат друг план: всички те планират да продават общо взето един и същи автомобил, разработен от Guangzhou Automobile Group.
По-старите компании, като BYD, ще успеят да устоят, но най-големият риск е за стартиращите дружества.Дружествата, които нямат опит в областта, но харчат сериозно, за да навлязат, включват Foxconn, Alibaba и China Evergrande Group, позната в строителството, но с намерение "да стане най-големият производител на електромобили в следващите 3 до 5 години".