Цената на лития се очаква да се запази далеч над средните в исторически план нива, поне до 2024-та година, сочат прогнози на инвестиционната банка UBS.
Очаква се батериите на електрическите автомобили да достигнат паритет на разходите с двигателите за вътрешно горене в края на тази година, което да инициира силно търсене на електромобили, прогнозират още от банката.
Литият и кобалтът са два метала, които са ключови за производството на батерии за електрическите автомобили. Те се използват, както при електрическите автомобили, така и за съхранение на енергия за комунални цели, от възобновяеми енергийни източници.
Казано по друг начин, литият е градивния елемент на новата "зелена енергия", към която светът се е запътил с "големи крачки".
Намаляващите разходи за масово производство на батерии за електрическите автомобили, в съчетание с подобрението на капацитета и производителността на батериите, ще доведат до истински бум и революция при електромобилите, смятат още от швейцарската банка.
Индустрията на "зелени автомобили", се подкрепя от правителствените стимули в Европа и Китай, добавят още от UBS.
Разбира се, пътят пред цената на лития, не се очаква да е само еднопосочен - нагоре. От UBS прогнозират, че текущите рекордни цени на лития от 12 долара за килограм (или 12 000 долара за тон), вероятно ще се понижат до 9 долара, преди отново да тръгнат нагоре.
Литият се добива от твърди скални отлагания, предимно в Австралия и чрез течен синтез на соли, които се откриват предимно на границата на Чили-Аржентина, на дълбочина от 3000 метра.
Графиката по-долу сочи какви са разходите на двата типа добив на литий. Както се вижда, добивът от соли е далеч по-изгоден и ще продължи да бъде такъв и в бъдеще.
Тя показва профилите на разходите, както на салатите (в синьо), така и на твърдите скални остатъци по целия свят. Суровите соли са очевидно най-печелившите - и от прогнозите на UBS, ще останат така:
Ако цените на лития достигнат нива от 9000 долара, а разходите са при нива от едва 3 000 долара за тон, то това гарантира една много добра печалба за производителите.
Увеличаването на производството на литий, което се изисква за посрещане на растящото търсене на суровината, е сериозно на фона на настоящия пазар на лития. То е представено в графиката по-долу:
Както се вижда от графиката, трябва да видим повишение на производството на лития с 2 898% за да се посрещне ръстът на търсенето, докато при кобалта - необходимото повишение е от 1 928%.
Повишения в производството от подобни мащаби, едва ли ще мине без сътресения, което до голяма степен е залагания сценарий при текущата цена на металите, според пазарни наблюдатели.
Перспективите пред търсенето на литий и кобалт са много добри
Поевтиняването в цените на батериите за електрическите автомобили, които формират около половината от стойността им, е друга причина, която се очаква да доведе до по-нататъшен спад в цената им, което да ги направи по-масови. А това ще е свързано с повече необходимост от двата редки метала.
Според изследване на Вlооmbеrg, цената на батериите ще се понижи със 77% между 2016-та и 2030-та година. Това ще доведе до изравняване с цената на конвенционалните возила още през 2025-та.
Разбира се, секторът на електрически возила, също е изправен пред някои предизвикателства. На първо място макар и пробега им да се увеличава непрестанно, масовите от тях все още позволяват изминаването на само около 200 километра, което е далеч под стандартните автомобили с двигатели с вътрешно горене.
B дoпълнeниe, eлeĸтpичecĸитe aвтoмoбили предлагат далеч по-малко екстри от конвенционалните возила, защото повечето от тях са свързани с допълнителна консумация на батериите и намаляване на пробега.
Станциите за зареждане все още не са достатъчно разпространени и те са по-тежки и тромави от стандартните автомобили.
И вce пaĸ зaмъpcявaт... Да, електрическите автомобили са с нулева емисия на вредни газове. Това обаче, не означава, че не замърсяват косвено околната среда. На първо място в батериите им се откриват токсични вещества. Производството и потреблението им изисква електричество, за чието производство се ползват други ресурси, основна част от които замърсяват околната среда. И накрая, но не на последно място, се изисква рециклиране на батериите, които са излезли от употреба и тепърва ще стават сериозен проблем, с който светът ще започне да се сблъсква.