Великобритания планира да забрани напълно новите петролни и дизелови автомобили до 2035 година като стъпка от борбата си със замърсяването и преминаването си към по-зелено бъдеще. Според експерти обаче тази промяна ще доведе до различни негативни ефекти, а един от тях е загубата на работни места, пише Reuters.
Причината за това е, че производството на електромобили изисква по-малко време и съответно по-малко участие на работниците в този процес. Анализатори от ING сравняват, че за производството на двигателите с вътрешно горене са необходими 1400 различни компонента, а за това на електрически мотор са необходими само 200 компонента.
Така за сглобяването на първите са нужни около 3,5 часа, а за асамблирането на електрическия мотор е достатъчен около час.
Преди време стана ясно, че в Германия 410 000 работни места могат да бъдат загубени до 2030 година по същата причина. В цяла Европа има около 126 завода, където се правят двигатели с вътрешно горене. В тях работят около 112 000 души.
Забраната на бензиновите и дизеловите автомобили на Острова ще има и негативен ефект върху индустрията в Германия. Причината е, че Обединеното кралство е най-големият пазар за германските автомобилни производители, като отговаря за около 20% от общия им износ.
Какво точно планира Лондон?
Великобритания ще забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили и хибридни модели от 2035 година, което е пет години по-рано от предвиденото. Това може да е краят на ерата за двигателите с вътрешно горене. Премиерът Борис Джонсън иска да използва съобщението за повишаване на екологичните пълномощия на Обединеното кралство, след като уволни ръководителя на Конференцията за изменение на климата в Глазгоу, планирана за ноември, известна като COP26, съобщи във вторник Reuters.
"Трябва да се справим с нашите емисии на въглероден диоксид и затова Обединеното кралство призовава да стигнем до нулеви възможно най-бързо, за да накараме всяка страна да обяви цели и да върви по този път", казва премиерът на Великобритания по време на стартиращото събитие за COP26 в лондонския музей на науката.
"Всички знаем, че трябва да действаме и да го направим сега", казва Джонсън.
Великобритания обеща да достигне до нулеви емисии до 2050 година, но директорът на Greenpeace на Обединеното кралство Ребека Нюсъм призовава Джонсън да осъзнае нуждата от по-обширни действия, не само в транспорта. "Ние напълно трябва да преосмислим начина, по който задвижваме икономиката си, как строим домовете си, дори как отглеждаме храната си", казва тя.
Стъпките на Великобритания представляват победа за електронните автомобили. Ако те бъдат предприети глобално, това обаче ще е удар върху производителите на горива.
Някои държави и градове по света оповестиха плановете си да намалят дизеловите превозни средства, след скандала с манипулираните емисии от дизеловите двигатели на компанията Volkswagen през 2015 г. Европейският съюз (ЕС) също въвежда по-строги правила за въглеродния диоксид.
Кметовете на Париж, Мадрид, Мексико и Атина вече обявиха плановете си да забранят дизеловите коли в центровете на градовете до 2025 г. Франция се подготвя да забрани продажбите на превозни средства, задвижвани от изкопаеми горива, а парламентът на Норвегия си е поставил необвързваща цел до 2025 г. всички коли да бъдат с нулеви емисии.
Бензиновите и дизеловите модели все още представляват около 90% от продажбите във Великобритания. Вероятните купувачи на "по-зелени" модели са притеснени за ограничената наличност на зареждащи устройства, както и наличната гама за определени модели и цената.
Докато някои производители на автомобили намират това за трудно, други "прегръщат" идеята за бъдеще с електронни коли.