"Това, което се случи в Брюксел през изминалата вечер, не удовлетворява българската страна, но има и успехи. Най-сериозният успех, който можем да отчетем е, че няма да се прибира превозното средство на всеки 4 седмици".
Това заяви пред bTV председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев.
Припомняме, на 4 декември ЕС прие споразумението за международните пътни превози. То бе отчетено като постигнат компромис за реформата в международните пътни превози. До неговото приемане се стигна след 14-часови преговори в Брюксел.
"Икономическа логика няма никаква. Търсят се някакви социални мотиви за това решение, но всъщност няма нищо социално в това един шофьор да пътува хиляди километри да се върне в България, да почива тук 45 часа, след което отново да се върне в Западна Европа", заяви Мадлен Кавръкова, която е правен съветник към Съюза на превозвачите в България.
Общата позиция на транспортните министри в Брюксел предвижда водачите на камиони да нямат право да спят в шофьорските кабини на територията на целия Европейски съюз.
Те ще трябва да правят и почивка минимум от пет дни между три серии превози в друга държава за седмица. И въпреки че облекчението на регламента за 4-те седмици се счита за успех за България, той все пак е предпоставка за разходи.
С тези правила българските шофьори трябва да оставят камионите си на платен паркинг и да пътуват от Централна Европа към България. Това е разход не само на време, но и на пари, категорични са от бранша.
Йордан Арабаджиев обясни, че ако един превозвач има пет камиона и превозва стоки в ЕС, на всеки 4 седмици водачите му трябва да се прибират в България. Технически той ще трябва да организира първо камионът да бъде близо до летище и по възможност да е празен. Това не винаги е възможно.
За паркинг на камиона трябва да се дават по 50-100 евро на ден. Шофьорът трябва да се придвижи от паркинга до летище, а после да пристигне до София.
"Ако е от Варна, от София трябва да стигне до Варна и чак тогава да започне да почива 45 часа. 4-5 дни този камион ще бъде извън пазара и ние точно в това виждаме дискриминацията", заяви Йордан Арабаджиев.
Българските превозвачи не са желани в Западна Европа, тъй като са конкурентноспособни, работят добре, на добри цени и имат нов автопарк.
Пред телевизия България он ер Николай Рашков от УС на Съюза на международните превозвачи коментира, че текстовете, които в момента са заложени като промени, до голяма степен не са изчистени. Това внася голяма доза съмнение какво точно ще стане и как ще стане. От приетите вчера промени в ЕС у нас ще пострадат около 120 000 души, каза Рашков.
Единствената промяна в споразумението е отпадането на задължителното връщане на камионите в страната, в която е регистрирана фирмата. Против мерките сега останаха само България и Литва. Рашков коментира, че днешният международен шофьор е гражданин на ЕС и може да почива, където пожелае и няма как превозвачите да бъдат ограничавани къде трябва да отидат.
По думите му, транспортният работник не се задържа достатъчно дълго в дадена държава, за да може да бъде квалифициран и да бъде третиран като командирован работник. Текстовете ще бъдат внесени за гласуване в Еропейския парламент и там би трябвало да се разясни голяма част от нещата. Недоволни от договореното в Брюксел останаха и други страни в Европа, сред които Унгария, Полша, Литва, Латвия, Ирландия и Малта.