Голяма част от българите вече са наясно, че предстои икономическа криза и около 60% заявяват, че започват да спестяват от разходи. Това заяви Добромир Живков от MarketLinks в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air. "Реалното поведение на потребителите предстои да се разгръща през следващите месеци и потенциалните изменения. Но говорейки за пестеливостта на българина, трябва да подчертаем, че през последните години, заедно с нарастването на доходите, българският потребител започна да увеличава разходите си, в някои категории с над 10% ръст", заяви Живков.

По думите му, в сравнение с преди 15 години, българинът харчи много повече, купува повече, по-често излиза по заведения и т.н. Но сега идва момент, в който потребителите ще започнат да свиват точно тези разходи. Сега обаче, 25% от българите са категорични, че ще спестяват от някои разходи през следващите месеци, 34% казват, че са склонни да такива мерки, а само 11% заявяват, че нямат подобни планове.

Според изследването над 50% от българите се страхуват за работните си места, а 86 на сто смятат, че навлизаме в тежка финансово- икономическа криза.

От какво се лишава българинът?

Според Живков най-застрашен ще е секторът на туристическите услуги, както и ресторантьорството. Според данните, разходите за посещение на заведения ще намалеят с 25%, а за годишната ни ваканция с цели 29% от досегашните.

"Българинът е склонен да спестява от почти всичко възможно, според отчетените за момента резултати от потребителските нагласи. Ако трябва да очертаем конкретни неща, застрашени за безалкохолните напитки, някои алкохолни напитки и някои храни и добавки, перилни препарати, тютюневи изделия и други", каза той.

По данни от проучването, от храни ще се спестяват 16% от досегашните разходи. От безалкохолните напитки ще се спестяват цели 23%.

По думите на експерта това, от което сме най-малко склонни да спестяваме са телекомуникационните услуги, което не е изненадващо в контекста на настоящите мерки и кризата. По данни от изследването от тези разходи ще се спестяват едва 5%. "Комуникациите са осъзнати като един от важните елементи в нашия начин на живот, дори и по време на кризи и епидемия", зави той.

Вероятно ще паднат и разходите на българите за дрехи, обувки и аксесоари- по данни от проучването с над 40%.

Според Живков не можем да очакваме спадове при разходите за здравеопазване. "Това се потвърждава в не една от предишните кризи. Сега потребителите са най-малко склонни да спестяват от медикаменти, които са необходими, от разходи за здраве. Това ще остане сериозно перо в личните бюджети на потребителите", зави той.

"До момента кризата изглежда, че се развива по модела, който отчитахме и през периода 2007-2008 година. Но все пак една пета от българските потребители декларират, че няма да променят начина си на живот и да пестят твърде много. И при предишната криза имаше такъв сегмент", заяви експерта.

Едновременно с това се наблюдава тенденция за отложено потребление. Така например остават на пауза намеренията за покупка на жилище и теглене на кредит, покупка на мебели, ремонт на дома, поясни още Живков.