В контекста на икономическата криза, в която се намира Аржентина, скоростната девалвация на валутата и покачването на цените, потребителите в страната са намалили бюджета си за презервативи и контрацептиви, предава Reuters, цитирайки представители на аптекарския бранш и производителите в страната. Това не е учудващо, защото стопанството на втората по големина икономика се очаква да се свие с 2,6% през 2019 г., инфлацията е галопираща и надхвърли 50%, а песото изгуби две трети от стойността си спрямо долара от началото на миналата година досега.
"Девалвацията на песото ме убива", шегува се комикът Гилермо Акино в едно от видеата си, в което млад мъж се извинява на потенциалната си партньорка, че има само един презерватив до края на годината. "Обичам те и проблемът не е в теб, а в социо-икономическата ситуация", допълва хумористът. Реалността обаче не е толкова забавна. Повечето материали, от които се произвеждат презервативите, са вносни, така че поевтиняващото песо ги оскъпява - с 36% само от началото на годината, посочва президентът на Kopelco (която произвежда брандовете презервативи Tulipan и Gentleman) Фелипе Копеловиц.
Слабата валута прави и вносните контрацептиви по-недостъпни за местното население, като от началото на годината продажбите им са спаднали с 6%, макар че благодарение на инфлацията темпът на понижаване се ускорява през последните месеци, достигайки над 25% по-малко спрямо същия период на 2018 г. Статистиката при презервативите е сходна - за първите осем месеца продажбите се свиват с 8% на годишна основа, но през последните месеци спадът се понижава до над 20%. "Около 144 хил. жени са спрели да взимат контрацептиви всеки месец", коментира президентът на Аржентиската фармацевтична конфедерация Изабел Рейносо.
Проблемът става още по-значителен заради факта, че в католическата страна все още има стигма около публичното говорене за контрацепция и полова култура. "Когато просто мислиш как да изкараш ден за ден, грижата за здравето често остава на заден план, а сексуалното здраве, което все още е табу и има ниска публична подкрепа, още повече", коментира програмният директор на неправителствената организация бореща се с вируса ХИВ Fundación Huésped Мар Лукас. Същевременно правителството разпространява презервативи безплатно в някои болници, но малко знаят за програмата, а и по думите на Лукас те се използват рядко и често неправилно. "Затова продължаваме да сме свидетели на много полово предавани болести."
Разбира се, много други потребителски стоки също са засегнати негативно. Продажбите на автомобилите, вината и месото, както и на много други стоки, се сринаха. В четвъртък, след седмици на масови протести, правителството одобри план за увеличаване на плащанията за хранителни продукти с поне 50% до 2022 г., предаде Al Jazeera. Според доклад на ООН, броят на хората в страната, които изпитват "тежка" хранителна несигурност - тоест се хранят веднъж дневно или изобщо нямат дневен прием на храна - се е увеличил от 2,5 до 5 млн. души между 2014 и 2018 г.