В началото на тази седмица South China Morning Post оповести, че държавните инфраструктурни проекти в Китай са ускорили темпа си на растеж, който достигна 4,5% на годишна основа за първите девет месеца на годината спрямо 4,2% за първите осем от тях. Властите в Пекин са удвоили размера на мащабните инфраструктурни проекти спрямо 2018 г., посочва още изданието.
Националната комисия за развитие и реформи е одобрила 21 проекта на стойност поне 764,3 млрд. юана (почти 108 млрд. долара), съдейки по официалните данни, публикувани от януари до октомври. Това е над два пъти повече от миналогодишната им стойност, която през същия период възлизаше на 52,8 млрд. долара, похарчени за 11 проекта като железопътни линии, пътища и летища.
"Това ми казва, че икономическата активност може би е била значително по-лоша от оповестените данни и че Китай се опитва да възстанови част от нея", написа в Twitter професорът по финанси в Пекинския университет и автор в сайта China Financial Markets Майкъл Петис. "Политиците знаят, че извършването на всички тези инфраструктурни проекти само ще направи бремето на дълга още по-тежко и ще доведе до по-трудно стимулиране на икономиката през периода 2021-22 г. след като по-голямата част от разходите се материализират, но те все пак ще ги реализират."
Според Петис дори и наскоро понижената прогноза за икономическия растеж на страната на Световната банка няма да се реализира през следващата година. От институцията очакват той да е от 5,9%, но финансистът предвижда той да е едва 5,5%. "За да се осъществят прогнозите на Световната банка, равнището на съотношението на дълга към брутния вътрешен продукт трябва да нарасне с още между 12 и 15 процентни пункта, което не мисля, че ще се случи", написа той. "Бих заложил, че растежът през 2021 г. ще е под 5% (като дори това ще е твърде високо)." По думите на финансиста, единственото, което спомага за "значителния прогрес" е президентската кампания, като според него никакво споразумение между Вашингтон и Пекин няма да е от значение след няколко месеца.
Същевременно обаче властите в Китай може да са изправени пред друг проблем. "Няма много икономически смислени инфраструктурни проекти, които можем да осъществим", посочи по-рано представител на Бюрото за развитие в Сичуан пред Financial Times. "Вече имаме достатъчно мостове и пътища."
Във всеки случай ръководството в Пекин ще намери начини да инжектира средствата в инфраструктурата на икономиката. Както и Петис посочва, Китай не е претърпявал криза през последните десетилетия именно защото когато такава се зададе правителството увеличава значително разходите си, с което напомпва брутния вътрешен продукт.