Том Уестли управлява една от водещите леярни в Европа от Кредли Хит, малък град край Бирмингам. Той произвежда редица части за производители на кораби и автомобили на континента. Но губи продажби. А причината е Brexit, разказва Bloomberg.
Westley Group е имала приходи от около £30 милиона ($39 милиона) през 2018 г. За този период референдумът за напускане на Европейския съюз му е струвал около £2 милиона, след като редица клиенти от Германия са отказали поръчки.
Европейските компании търсят алтернативни доставчици извън Великобритания, изплашени, че износът от страната ще бъде затруднен заради допълнителни митнически проверки и мита - което означава забавяне и нови разходи - когато страната напусне ЕС. "Голямо разочарование, но какво да направим? Brexit ни коства бизнеса, а в замяна не получаваме нищо", казва той.
Великобритания страда още преди да напусне Европейския съюз, за където заминава 44% от износа и е пазар от половин милиард потребители. Международните компании от редица индустрии се оттеглят от петата най-голяма икономика в света. Трите години на политическа несигурност струваха по £600 милиона седмично и оставиха икономиката с 2,4 процента по-малка, според Goldman Sachs.
Британският парламент неколкократно гласува против предложената от премиера Тереза Мей сделка с ЕС. Крайният срок дойде и замина, а следващият е 31 октомври. Но Брюксел е готов да го отложи още, ако Великобритания отново се провали.
Непредвидимостта на ситуацията нанесе тежък удар по бизнеса. Още едно забавяне "ще бъде кошмар", казва Ананд Менън, професор по европейска политика и международни отношения в King's College London. "Бизнесът ще може да планира само за следващите няколко месеца, вместо за години напред".
Мей сега търси подкрепа от опозиционната лейбъристка партия, след като не може да убеди собствената си партия. Ключово искане на лейбъристите е Великобритания да остане в митническия съюз, което ще означава, че няма да бъдат наложени мита. Но това не означава, че безпроблемната търговия, която съществува в момента, ще остане така. Ще има проверки по границата и много документи - и опашки.
Производителите на Острова, които разчитат на точни доставки на части и суровини са сред най-засегнатите и най-гласовитите. Японският производител Nissan се отказа от плановете си да произвежда новия си модел в Англия, притеснен, че Brexit ще наруши потока на компоненти. BMW и Toyota също обмислят да напуснат страната.
Airbus, която дава работа на 14 000 души директно и още 110 00 чрез веригата за доставки, е готова да напусне страната, ако тя излезе от ЕС без сделка.
Постоянната промяна на крайния срок кара Великобритания да се запасява със стоки по невиждан от Втората световна война почин. Складовете из страната са със запълнен капацитет, след като всички очакваха, че в края на март Великобритания ще напусне. Това означава, че компаниите харчат пари за допълнителна стока, които иначе можеше да вложат в инвестиции за подобряване на продуктивността - един от старите и наболели проблеми на британската икономика. Както и плащат допълнително за използване на складове.