Най-богатият човек в Китай Уан Дзиенлин е доста успешен човек. На 61-годишна възраст той е натрупал състояние от около 30 млрд. долара чрез изграждането на гигантската си компания за недвижими имоти Dalian Wanda. Сега се занимава с развлекателни дейности и спорт, като неотдавна инвестира в испанския футболен отбор „Атлетико Мадрид” и холивудското филмово студио Legendary Entertainment.
Новата книга на Уан “The Wanda Way”, която представлява компилация от публични изказвания, предоставя вътрешен поглед в управленската му философия и ценностите, които превърнаха компанията му в огромен конгломерат с големи амбиции в световен мащаб.
Представяме ви няколко съвета от творбата, подбрани от СNN.
- Калявайте се в армията
Уан отишъл в китайската армия като тийнейджър през 1970 г. Изтощителното обучение включвало епични преходи, които отвеждали войниците през „сняг, стигащ до коленете”.
„Бяхме лишени от всичко. Трябваше да си изровим дупка в снега, за да прекараме нощта”, спомня си той. Всеки, който се колебаел, могъл „да забрави за това да бъде избран да продължи през годината или да спечели отличие”.
Това преживяване изградило у него непримирим дух и желание да се бори докрай.
Уан предполага, че има пряка връзка между опита в казармата и успеха, изтъквайки, че много водещи предприемачи в Китай са служили в армията.
- Отличавайте се и правете иновации – като Starbucks
„Първият ключов момент е да разберете как можете да се разграничите от другите и да бъдете иновативни. Например всеки знае как да продава кафе, но Starbucks промени дизайна на процеса при приготвяне на кафето, въведе нововъведения в бизнес модела и се превърна в успешна верига”, споделя китайският предприемач.
По подобен начин той хвали и McDonald’s и KFC, собственост на Yum! Brands.
Уан Дзиенлин оспорва идеята, че само високотехнологичните компании могат да водят: „Без значение дали се намирате в традиционна или нововъзникваща индустрия, стига да сте способни да правите иновации в съществуващия бизнес модел, можете да пожънете страхотни печалби”.
Той дори подкрепи думите си с действия, като през 2013 г. заедно със създателя на Alibaba Джак Ма постави залог от 15,3 млн. долара върху това дали онлайн търговията ще съставлява повече от половината вътрешен пазар в търговската индустрия в рамките на 10 години.
- Стойте близо до китайските лидери
Wanda работи само с едно китайско държавно предприятие за строителната си дейност и Уан се стреми да приведе бизнес приоритетите си с това, което постановява управляващата комунистическа партия.
Например той се интересува все повече от инвестиране в чужбина – особено след като Държавният съвет на страната пусна през 2014 г. спецификации, призоваващи китайските компании да се разрастват в световен мащаб.
Уан посочва обаче, че взаимоотношенията между правителството и бизнеса са много сложни в Китай.
- Минимум цел: Бъдете номер 1
„Няма нищо лошо в това да си номер 1 в света”, счита магнатът. Част от успеха обаче означава насаждане на амбиции и голове сред всички служители, за да се създаде отличителна фирмена култура, твърди той.
За да го направи, Уан има вътрешен уебсайт и месечно списание на компанията, което той описва като „основната медия за разпространение на корпоративната култура на Wanda”.
Всяка година се публикува колекция от трогателни истории за успехите на служителите, която да повиши морала в компанията. Ежегодно Уан Дзиенлин препоръчва и книга, която да прочетат всички, работещи във фирмата.
Изтъкнатите служители получават допълнителен платен отпуск и покана за годишна конференция рамо до рамо с директорите на Wanda.
- Не четете книги за корпоративна философия
„Една от най-определящите характеристики на моя успех е, че никога не съм имал пълно доверие на книгите”, посочва Уан. Това включва и написаните от хора като него.
„Не можеш просто да копираш модели, които са били доказани от успешни предприемачи. Моля, не приемайте това, за което говоря тук днес, за учебен материал”.
Уан Дзиенлин казва още, че това, което е проработило за Wanda, може да не сполучи за друга фирма. „Обстоятелствата и индустриите се менят”, предупреждава китайският предприемач.