2019 г. ще бъде запомнена като една от най-лошите години за служителите в автомобилния сектор по света. Намаляващото търсене и преминаването към нова технология на задвижване предизвикаха съкращението на почти 20 000 работни места само през последната седмица, пише Bloomberg.
Общо, автомобилните производители съкращават над 80 000 работни места през следващите години. Макар че те са концентрирани в Германия, САЩ и Великобритания, по-бързо растящите икономики не са имунизирани също отчитат забавяне на дейността на такива компании.
Германските производители се присъединиха към General Motors, Ford и Nissan в масовите съкращения. Индустрията е в тежко положение заради търговското напрежение. Митата увеличават разходите и замразяват инвестициите. Това идва в момент, в който световната автомобилна индустрия преоценява нуждата от служители в ерата на електрификацията, автономното шофиране и услугите за мобилност. През тази година ще бъдат произведени 88,8 милиона автомобили, 6 процента спад спрямо миналата година, според IHS Markit.
Съкращения има и в Китай, където има най-голям брой заети в индустрията. Стартъпът за електромобили NIO, който загуби милиарди долари, освободи 2 000 души, или около 20% от служителите си.
"Продължаващото забавяне на световните пазари ще продължи да нанася удар по печалбата на автомобилните производители, които вече пострадаха заради увеличените разходи в проучване и разработка за автономни технологии", смята Джилиян Дейвис, анализатор в Bloomberg Intelligence. "Много производители сега са концентрирани върху планове за спестяване на средства".
Ранното навлизане в света на електрическата мобилност от страна на Nissan не пощади компанията. Печалбата е на невиждано от години дъно и компанията ще съкрати 12 500 позиции в заводите си по света.
Междувременно служителите започват да се бунтуват. Тази есен 45 хил. работници на GM в САЩ проведоха 40-дневна стачка - най-дългата в историята на компанията от почти половин век насам - но успяха да убедят ръководството да запази само една от четирите планирани за затваряне заводи.
На 22 ноември около 15 000 души протестираха и по улиците на Щутгарт заради съкращенията. Демонстрацията бе организирана от мощния синдикален съюз IG Metall, който представлява работещи в Mercedes-Benz, Audi и редица производители на части. Те твърдят, че компаниите използват електрификацията като извинение, за да съкращават хора и да увеличат печалбата.
Седмица след това Audi съобщи, че ще съкрати 9 500 работни места в Германия до 2025 г., а Daimler ще намали позициите с 10 000 по света.
Ако беше държава, автомобилната индустрия щеше да шестата най-голяма икономика в света, според Fircroft. Само в Германия 1,5 млн. работни места са поставени под риск.