През 2018 г., когато Huawei обяви, че иска да вземе короната при продажбите на умни телефони, почти никой не се усъмни, че китайският гигант е способен. Поставената цел бе компанията да излезе начело още през 2020 г.

През миналата година обаче компанията пострада заради търговската война между Вашингтон и Пекин, като Съединените американски щати издадоха забрана за продажба на определени компоненти и софтуер за китайската компания, която обвиняват в шпионаж в полза на китайското правителство - нещо, което от Huawei са отричали многократно.

Въпреки тежките санкции, Huawei продължи да расте уверено и записа почти 17% ръст на продажбите на телефони през 2019 г. За сравнение Samsung расте с едва 1,2%, по данни на IDC. Китайската компания все още е далеч от короната, като изостава с 55 млн. продажби от южнокорейската компания, която е доставила почти 300 млн. Целта да бъде номер едно обаче остава, казва за предаването Money.bg по Bulgaria ON AIR търговският директор за България Георги Колев.

"Тази цел е валидна за всички играчи на пазара, при нас е особено застъпена в културата на компанията", посочи той.

И допълва, че това все пак не е самоцел на компанията. "Няма как да бъдеш номер едно, ако не направиш достатъчно пазарът да те приеме. На петo място сме в света по R&D. Можеш да станеш номер едно, само ако инвестираш в research and development, за да можеш да доставиш все повече и по-интересни функции на крайния потребител", категоричен е Колев.

Резултат от инвестициите в развойна дейност е новият сгъваем телефон Mate Xs, който ще се предлага и в България. "Очакваме го съвсем скоро да се появи и в момента работим по доставките", казва той.

Huawei показа новия си сгъваем телефон

Huawei показа новия си сгъваем телефон

Цената му е €2 499 и ще се продава и в България

Обявената цена бе €2 499, която е висока не само за българския пазар. "Както и Ричард Ю (генерален изпълнителен директор на Huawei Consumer Business Group) спомена, все още цената на самия продукт е много висока заради материалите, които се използват", казва Колев. Но посочи, че ако индустрията се насочи по-масово към тази технология, след време тя ще поевтинее и ще стане по-достъпна.

Това е особено важно за пазар като българския, в който все още доминира средната ценова гама. Най-продаваният модел у нас за миналата година е P30 Lite, който попада именно в средната ценова гама.

"Но най-хубавото беше, че дори и във високия клас, дори и след санкциите, запазихме позиции с продажбите на P30 Pro, който се доказа като един от флагманите, който запази тенденция в продажбите, благодарение на добрата си камера", посочи Колев.

Именно камерата е най-важна за потребителите, според социологически проучвания на Huawei в България. На второ и трето място са дисплеят и батерията, казва той.

Малко по малко клиентите започват да гледат в по-високия ценови клас. "Все повече клиентите се ориентират към все по-високите модели. По тази тенденция следваме останалите държави, като скандинавските страни - Швеция, Норвегия, Западна Европа, където по-голямата част от пазара е съсредоточен в горния сегмент", казва Колев.

Тази година Huawei ще отговори на търсенето във високия клас с P40, който ще бъде показан този месец в Париж. Той също ще се продава в България, но ще бъде без услугите на Google.

Китайската компания обаче залага на собствени алтернативи и се надява, че липсата няма да бъде толкова тежка. Наскоро Huawei сключи споразумение с европейската TomTom за навигация. А на събитието миналата седмица постави ясен акцент върху собствения си магазин за приложения - AppGallery.

"Това е стъпка, която компанията трябва да вземе. Стъпка, към която се е работило през последните години и е стъпка, която трябва да направим, за да можем да продължим да развиваме нашите продукти. Това, което знам е, че AppGallery ще бъде нашият магазин за приложения, който ще бъде вграден във всички устройства, които ще излизат оттук нататък. Нещо, върху което компанията е съсредоточена, работи се страшно много за доставяне на по-качествен и по-голям набор от съдържание за крайния потребител", заяви Колев.

Самите санкции не се отразяват значително на продажбите в България. "Влияние от наложените от САЩ санкции имаше, определено се усетиха турбуленции на българския пазар веднага след налагането на санкциите. Юни и юли бяха по-турбулентни, но след като ситуацията се успокои и хората разбраха, че това нещо няма да ги засегне като потребители и всичките устройства, които бяха на пазара си остават напълно функциониращи, ситуацията се нормализира и започнахме пак да увеличаваме продажбите, достигайки до края на миналата година, когато отчетохме рекордни продажби за България", казва още Колев.

Huawei открехна вратата към визията за бъдещето си

Huawei открехна вратата към визията за бъдещето си

Компанията търси независимост от Google и начин да задържи настоящите си потребители