Електромобилите набират все по-голяма популярност по света, а и в България. Към края на месец февруари т.г. в "Пътна полиция" са регистрирани 785 автомобила, които се придвижват само на ток. Какви обаче са причините техният брой все още да е твърде нисък и как това може да се промени?
С тези въпроси се обърнахме към Мартин Хаджистойков - основател и главен изпълнителен директор на eCars, която произвежда и монтира зарядни станции, а вече предлага и електромобили.
- Г-н Хаджистойков, един от основните проблеми пред навлизането на електромобилите е липсата на зарядни станции. В началото на 2019 година какво е положението в Европа и в България и как се представяме спрямо останалата част от континента?
- Думата "липса" можехме да я използваме някъде през 2014-2015, дори и 2016 година. Към края на 2017 година в един от водещите пазари, Холандия, има регистрирани публични и частни общо 107 хиляди. Ясно е, че не можем да говорим за липса. На ниво Европа станциите вече са няколкостотин хиляди - говоря за по-малките станции. DC станциите (с по-висока мощност - бел. ред.) са до 15-16 процента от общия брой в Германия, например.
У нас има между 150 и 200 публични станции, което вече показва липса. Нямаме данни за частните, тъй като не се изисква регистрация по регулаторен ред. През последните месеци и седмици обаче различните производители и оператори в България работим много динамично. И най-вероятно през следващите месеци ще има сериозно раздвижване, което ще се изрази в това, че ще бъдат монтирани поне още няколкостотин станции.
Спрямо бройката в Европа е значително по-малко, но през тази година ще реализираме сериозен растеж. През следващите 2-3 години - 2020, 2021 година - ще има много интензивен ръст и говорим за между 5 и 15 000 станции в нашата страна. Говорим отново за по-малките устройства, които се монтират по-лесно и са по-подходящи за повече места.
Проблемите са няколко: по-бавно навлизане на технологията, благодарение на това, че квотите за електромобили отиват повече за чужди пазари, по-развити пазари като Холандия и Норвегия. Когато нямаме коли, няма как съпътстващата инфраструктура да се развива толкова бързо.
В последните месеци отново има активизиране и при дилърите, има по-големи квоти и започват да се виждат бройките. Което означава, че двете неща ще вървят стъпаловидно едно с друго: вносът на повече коли ще донесе по-голям монтаж на станции.
Регулаторно у нас няма стимул за покупка на електромобил, както има в Италия, Германия, Франция, а дори и Румъния, където има субсидия от около €10 000. Там дори е по-голям от други държави. Това е една от спънките, защото се вижда, че цените са по-високи и един от временните механизми е чрез субсидия цените да се намалят, да се увеличи покупателната способност и оттам пазара, оттам зарядните станции и т.н.
- На база какви данни идва прогнозата за това сериозно увеличение на броя на станциите?
- На база на активизирането на нашите компании и други компании в бранша в България, тъй като само през последните две-три седмици сме направили 5-6 срещи, от които ще произтекат партньорства; от които сме разбрали каква е активността на другите участници на пазара. И вече можем да си зададем по-реалистични квоти, които през предишните години не сме могли дори да си ги представим.
- Можем ли да отличим някой сектор като най-голям клиент на Вашата компания и какъв е делът на частните лица?
- За момента е толкова малък пазарът, че е трудно все още да се направи оценка. Ориентировъчно, можем да кажем, че половината са фирмени клиенти, а половината частни лица.
Все още няма големи корпоративни клиенти, тъй като големите компании тепърва започват да се ориентират към това. А и тъй като няма квоти за електромобили, голяма компания като логистичен център, например, не би могъл да си купи 40 и да подмени автопарка, защото няма налични автомобили. Когато това стане, тези клиенти ще започнат да се появяват и ще видим дали ще преобладават.
- А има ли регулаторни проблеми или други пречки пред монтажа, включително от електроразпределителните дружества? Колко време минава от поръчка до монтаж?
- Не бих казал проблеми, може би думата е мудност - няма зададени критерии и правила, които да се следват и по които да изтича някаква съкратена процедура. Ако отидете в общината да издадат документ, той може да бъде издаден за 3 лева за един месец или за 15 лева за утре.
Но при монтажите това го няма. Ако става въпрос за обществено място, трябва да минеш през цялата процедура, която за повечето хора е абсолютно неясна и е пълна каша: транспортен отдел, проект, проектант, чертеж, ВиК, пожарна, полиция - всички експерти, които трябва да съгласуват. Като тази процедура отнеме 45 или 60 дни, много хора казват "Предпочитам вие да го направите, аз ще си платя". Това е пречката: че няма единна процедура, която да се следва, да е сравнително кратка. При ЕРП-тата можем да говорим не за пречки, а за дълги срокове отново. Ако си купиш електромобил, но нямаш партида, купуваш си колата и после чакаш месец и половина, за да можеш да я ползваш. Ако го знаеш предварително, си казваш: "Като оправят тази процедура, тогава ще си взема кола". Но има случаи в частни имоти, в които инсталацията става много бързо.
- eCars произвежда в България тези станции. Kолко работни места създава този процес?
- Да, тук е производствената станция (бел. ред. - София), нашата разработка са, електрониката също е наша разработка, дизайнът е наш - всичко от нулата за две години с много усилена работа сме стигнали до този премиум продукт. Разбира се, метални части и други компоненти ползваме подизпълнители в страната.
Към момента имаме четирима души. С нарастване на пазара и необходимостта ще добавяме още хора.
- Как се финансира компанията и какви са следващите Ви стъпки? Бихте ли инвестирали в споделяне на електромобили?
- Финансирането на компанията засега е самостоятелно - абсолютно отникъде не сме получили никаква помощ - нито по европрограми, нито от инвеститори, нито от банки. Абсолютно самостоятелно сме се развивали. Компанията е създадена през 2010 година, регистрирана е през 2016 година, защото тогава имаше смисъл и започна да се появява бизнес реализация. Първите 5-6 години ги прекарахме в инвестиране на много пари и работа за популяризиране на електрическата мобилност.
За момента не сме се насочили към споделянето на електромобили, но има известна посока с партньорска компания за работа по това направление.
Плановете ни са да продължаваме да правим още събития и да увеличим производството, като това е от първостепенна важност. Вече обявихме и внос и предлагане на електромобили.
- Освен посочените досега, има ли други пречки и необходими стимули за навлизане на електромобилите у нас?
- На общинско ниво трябва да има повече демонстрация на реална активност - да се създадат паркоместа, да се облекчат процедурите за изграждане. Дори и както е в САЩ - отделните щати имат отделна субсидия за покупка. Но най-вече облекчаването на правилата и улесняването на навлизане, ще допринесе значително. Самите общини по програмата към Националния доверителен Еко фонд сами закупуват автомобили, което е добър пример, но тя трябва да се разшири. Говори се за новата програма на Министерство на околната среда и водите, но в частта за електромобили пише "ще опитаме". Не трябва да опитваме, трябва да го направим. Трябва да бъдат договорени средства, които да помагат за закупуване на електромобили.
В България отново има бум на строителството. Вече има достатъчно много модерни комплекси, които се управляват от фасилити мениджъри. Едно от най-важните неща и вече започнахме да организираме курсове с партньорска организация - фасилити мениджърите да се информират за важността да изграждат инфраструктура за електромобили в обектите, които управляват.
При строеж е изключително далновидно и важно да бъде заложена инфраструктура - може би не самите зарядни станции, но поне инфраструктурата, за да може добавянето им да е лесно. Когато сградите се подготвят масово за електромобили, закупуването ще е доста по-лесно.
Вече направихме много срещи със строители, но се вижда недалновидно отношение към нужната инвестиция. Но тя повишава стойността на сградата и на всеки апартамент, но трябва да бъде осъзнато. Разходите не са големи, ако бъдат направени при самото строителство. Но така може да бъде разрешен този проблем, защото хората се питат като купят електромобил, как ще го зареждат.
Вече има наредба, че всяка нова обществена сграда трябва да има определен брой зарядни станции.