Автоиндустрията - дългосрочният двигател на икономическия растеж в Централна и Източна Европа, вероятно ще се превърне в една от основните пречки за усилията на региона да се възстанови от корона кризата през тази година, пише в свой анализ Reuters.

След падането на комунистическия режим в тази част на Стария континент преди 3 десетилетия, чуждестранните автомобилни производители инвестираха огромни суми там заради евтината и квалифицирана работна ръка. Така секторът стана важен източник за привличането на свеж капитал, стимулирането на заетостта и растежа.

Но след като производството беше ударено заради затварянето на заводите при пика на коронавируса, все още много от заводите не работят с пълния си капацитет. И това е лоша новина за страни, като Чехия, Унгария и Словакия, които са особено зависими от сектора.

"Този сектор се очаква да изпита най-сериозния спад на производството в региона. При него възстановяването ще бъде най-бавно, така че това може да е един от основните проблеми за брутния вътрешен продукт", посочва икономистът в ING в Будапеща Петер Вировац.

При най-тежкия удар върху индустрията, дошъл през април, Чехия, Полша, Унгария и Словакия обявиха, че ситуацията застрашава 1,3 милиона работни места пряко или косвено зависими от автомобилостроенето.

Също така секторът допринася за между 4 и 6% от БВП на Унгария и за една десета от този на Чехия. В Словакия значението на индустрията е още по-голямо - около 13 на сто.

Но повечето автомобилни производители с операции в Централна и Източна Европа очакват продукцията им да се свие с между 20 и 25% през 2020 година, а от това ще пострада сериозно и растежът. Според изчисленията на ЕК унгарската икономика ще бъде изправена пред спад от 7%, тази на Чехия - от 7,8%, а на Словакия - от 9%. Негативният ефект върху Полша, която е по-малко зависима от индустрията, ще бъде по-слаб - около 4,6% спад на БВП.